Ceritera Kita ;-) Aku, Kamu dan Mereka

Saturday, June 10, 2006

WILLKOMMEN PIALA DUNIA FIFA 2006

WILLKOMMEN PIALA DUNIA FIFA 2006! (10 Jun ~10 Julai 2006)

NEGARA YANG LAYAK KE PUSINGAN AKHIR:


AFRIKA

  • Ivory Coast
  • Angola
  • Togo
  • Ghana
  • Tunisia

CONCACAF (Amerika)

  • Amerika Syarikat
  • Mexico
  • Costa Rica
  • Trinidad & Tobago

OCEANIA

  • Australia

AMERIKA SELATAN

  • Brazil
  • Argentina
  • Paraguay
  • Ecuador
ASIA
  • Iran
  • Jepun
  • Korea Selatan
  • Arab Saudi

EROPAH

  • Jerman
  • Poland
  • England
  • Sweden
  • Serbia & Montenegro
  • Belanda
  • Portugal
  • Itali
  • Republik Czech
  • Croatia
  • Peranchis
  • Switzerland
  • Sepanyol
  • Ukraine

Trivia Piala Dunia

  • Lagu tema Piala Dunia kali ini ialah Time of Our Lives nyanyian kumpulan Il Divo dan Toni Braxton.
  • Maskot Piala Dunia 2006 ialah Goleo VI dan Pille. Goleo ialah seekor singa manakala Pille adalah sebiji bola yang boleh bercakap.
  • Bola rasmi Piala Dunia 2006 dicipta oleh Adidas yang menamakannya “Teamgeist” atau “Semangat Pasukan.”
  • Jerman menyediakan 12 stadium di 12 bandarayanya untuk edisi ke-18 Piala Dunia kali ini dengan pelbagai kapasiti. Antaranya Stadium Olympiastadion (76,176 orang) di Berlin; Stadium Allianz Arena (66,000 orang) dan paling kecil ialah Fritz-Walter-Stadion di Kaiserslautern (41,170 orang).
  • Jerman membelanjakan sejumlah RM6.6 bilion untuk kerja-kerja penyelenggaraan stadium-stadiumnya.
  • 60 ribu peluang pekerjaan wujud hasil penganjuran Piala Dunia 2006 di Jerman.
  • Piala Dunia 2006 akan disaksikan oleh 50 bilion penonton terkumpul dari seluruh dunia.
  • Lapan pasukan membuat penampilan sulung dalam kejohanan pada kali ini. Pasukan-pasukan itu ialah Republik Czech, Serbia & Montenegro, Ukraine, Angola, Ivory Coast, Ghana, Togo, dan Trinidad & Tobago.
  • Jepun penganjur bersama Piala Dunia 2002 bersama Korea Selatan mengaut pulangan pendapatan berjumlah 1.86 trilion yen.
  • Togo, negara yang layak ke Piala Dunia 2006 adalah antara negara termiskin di dunia. Pendapatan perkapita rakyatnya hanya RM1,261 berbanding Malaysia sebanyak RM14 ribu. Kadar literasinya hanya 51.7% berbanding Malaysia 83.5%
  • Pakar ekonomi menjangkakan setiap peminat bola yang berkunjung ke Jerman akan membelanjakan sekurang-kurangnya RM675 untuk perbelanjaan runcit (tidak termasuk tiket perlawanan). Kos perbelanjaan runcit ini mampu memberi pulangan RM2.2 bilion kepada negara tuan rumah.
  • Mana-mana negara yang menjadi johan mengalami peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 4%. Kajian membuktikan peningkatan positif itu di Brazil dan Peranchis.
  • Mana-mana negara yang kalah pada perlawanan akhir akan mengalami penguncupan KDNK sehingga 0.3% seperti dialami Jerman pada 2002.
  • Kejohanan Piala Dunia menjadi tapak untuk kelab-kelab bola sepak ternama dunia seperti Real Madrid (Sepanyol), Manchester United (England), Juventus (Itali), dan Bayern Munich (Jerman) untuk mencari pemain baru bagi kelab mereka.
  • Bola sepak adalah kegiatan perniagaan bernilai berbilion dolar. Liga Eropah menjana RM20 bilion setahun.
  • Kegagalan dalam pusingan kelayakan adalah trauma kepada sesebuah pasukan mahupun para peminat. Pemain pertahanan Colombia, Andreas Escobar ditembak mati oleh peminat fanatik negaranya apabila menjaringkan gol sendiri yang menyebabkan Colombia tersingkir untuk ke pusingan kedua Piala Dunia 1994 di Amerika Syarikat.

Disesuaikan oleh Asta@Penang. TQ. Foto2 dari web rasmi Fifa.com

No comments: