Ceritera Kita ;-) Aku, Kamu dan Mereka

Wednesday, June 20, 2007

Ceritera Bali : 11 - 15 Jun 2007

Syukur ke hadratnya... perjalanan kami d Bali selamat semuanya tanpa kecelakaan.. dah selamat pulang ke pangkuan keluarga masing2...
11 Jun (Isnin):
Zam & R memulakan perjalanan pd jam 8am, 11 Jun.. kami dihantar ke LCCT oleh Uncle (TQ Uncle) dan sampai d sana dlm jam 8.40 gak laa... sesudah check-in, terus je sarap kat cafe situ.. perh mahal gak kan makan d airport ni... Heran gak... napa laah la ni org dok bising Milo Ais kedai mamak yg berharga lebih RM1.80, tapi kat cafe2 yg letak harga RM3.50 tuh, x de pulak org nak kecoh.. napa ek??? padahal ramuannya sama jer... serbuk milo, susu pekat, air panas & ais jer kan... Flight AK900 bertolak mengikut jadual pd jam 10.55 dan sampai di DenPasar jam 13.55 ... dgn penerbangan selama 3 jam. Waktu Bali sama ngan waktu KL, so x susah aa nak tukar masa d jam. Bila sampai di Imigresen, punya pjg Q walau byk kaunter yg dibuka... dlm jam 2.40 baru lah lepas & terus ambil beg dan menuju keluar.. Pak Wayan (Supir) telah menunggu di luar pintu. Terus je menyapa beliau dan langsung ke Hotel.. Kuta x brp jauh pun dgn airport, dlm 5-10 min je... itu pun kena caj Rp45,000. Sesampai terus je check-in. Indah Beach Hotel ni tak besar, cuma 3 tingkat je dgn bbrp bilik (budget hotel jer) .. rate US25 semalam. Bilik pun besar gak laa.. bersih gak.. ada peti ais, air-con, towel.
Sesiap aje letak beg & kemas2 skit, terus je tukar pakaian dan keluar ke pekan Kuta. Pi KFC je utk jamah mkn tghari.. area Kuta ni x de restoran Muslim atau nasi padang .. yg terdekat dlm 3 blok gak laa... penat aa kalu jalan kaki. So, pekena KFC je la.. lagi pun menu KFC kat Indo x sama dgn kat Mesia... diaorg ada Nasi & Black Pepper Chicken... sedap gak... lepas makan terus aa pusing2 Discovery Mall Matahari tu... suka tgk sandals yg dipamer.. variasi.. x mahal, dlm Rp99,000 jer.. rasa mcm nak beli je 1.. tp sudahnya x terbeli gak pun.. Ptg tu lepak2 depan pantai Kuta jer.. saje cuci2 mata tgk org mandi & main Surf.. hehe... cantik gak senja di situ... sepjg pantai tu ramai yg berjual makanan/minuman, mengurut laah, sewa surf board laah dll... mlm tu lak makan kat Pizza Hut jer... tp menu2 di Pizza Hut sana lg best.. memacam.. nasi pun ada... tp kami cuba makan menu barunya... Bugolgi katanya... resepi ala2 Korean ... Cabut -> Colek -> Clerp ... itulah cara nak makannya... spt dlm iklan.
12 Jun (Selasa):
Hari kedua pun kami cuma jejalan sekitar Kuta jer sebab tunggu Rijal & adiknya tiba ptg tu... lepas sarapan di Dunkin Donat, terus jer berjalan ke Discovery Shopping Mall pulak... sesampai je nampak Polo tgh buat sales, up to 50% katanya... bila congak2, kemeja lengan pjg nya cuma dlm RM65 jer... murah gak kan.. so, apa lagi.. terus je zam cuba2, nasib baik muat saiz XL.. ada gak baju saiz XL yg zam x leh pakai... muat di bahu, cuma x cukup pjg je kat lengan tu.. bila dah muat tu, sambar gak laah 2 helai, R amik sehelai... zip-zap bayar guna kad jer.. hehe... duit cash bw x byk pun, so kena aa jimat2 coz nak guna masa membeli di kedai2 biasa... Zam dah lama teringin nak beli jaket execs hitam sbg ganti kot kalu ada kursus/seminar... jaket yg ada warna khakis, kekdg mcm x sesuai lak... punya lah ronda semua kedai, mostly semua tak sesuai, yg cantik, x cukup saiz lak.. murah2 ajer.. dlm Rp89,000 pun ada.. cantik tp x de saiz.. XL pun lengan pendek.. hampa jer... jaket2 Polo yg ada pun kat sekitar kedai & butik nya pun x der gak.... setiap butik Polo yg ada kami masuk, tapi semua x sesuai... Kat Kuta mmg byk butik Polo, kekdg tu selang 3-5 kedai jer.... Penat2 jalan, rehat kjp minum kat A&W.. kami mmg suka sgt Float Rut Beer tu... sedap.. tak gua ais krim scoop mcm d Mesia. sempat gak laah cuci2 mata.. SMS kat Ayie gak. (ingat tak Ayie? hehe...)
Habis ronda Mall, beralih pulak ke kedai2 tepi jalan, shop2 baju2 Bali buat ole2 famili di rumah... borong sakan.. tapi baju2 Bali ni sama je ngan tahun 2005 dulu, x berubah pun corak nya... Jam 4.30 kena balik ke Hotel sbb kena settle bil hotel tu.. perut yg terasa lapar skit, singgah jer Pizza Hut lagi, kali ni tapau Nasi lak... Black Pepper Rice & Lamp Sauce apa ntah yg R order... lupa lak. hehe.... Sesampai di hotel, Rijal & adiknya pun dah ada.. kami ajak laa dinner Seafood di Jimbaran.. Kawan Ayie & Naza, si Teguh tu dah ckp, kalu nak pi sana, sms je dia.. leh dia arrange transport free utk jemput & hantar kami ke sana... bila Rijall kata Ok je (dia pun dah lapar sgt tu), set jer lah jam 5.30.. so that, boleh aa dinner menjelang sunset, sambil memandang matahari tenggelam.. Jimbaran merupakan tempat popular utk dinner sbb lokasi santapan di atas pantai sambil semua meja mengadap ke laut...Restoran tu namanya Melasti Kedonganan-Cafe. Suasana mmg asyik... tapi yg kureng nya.. menu nya agak mahal gak laa... seekor ketam keras tu pun dah Rp180,000, kalu lobster sure mahal giler... kami cuma ambil 1 ketam, 1 ikan, 3 sotong jer... tu pun dah Rp550,000 ~ RM200 lebih gak lah tu... minum cuma kelapa muda yg dicampur dgn limau nipis...Habis dinner, pak supir pun terus menghantar kami kembali ke hotel. Memandangkan jam baru 9pm je, kami mintak dia dropkan kat Discovery Mall lagi... Rijal & adiknya laah nak shop2 di Polo lepas kami citer sales yg tengah ada tu... kami lak just ronda2 buang masa je... x lama tu terus je keluar dan jejalan sekitar kota jer... then terus je balik hotel.. penat oo.. langsung je tido coz citer d TV pun x best... Indo mmg byk sgt citer dongengan Ibu Peri2 neh... Bawang Putih Bwg Merah pun ada versi lain, Jaka & Kacang Ajaib pun ada gak... alahai.. ala2 kisah Jack & Bean Stalk tu ler.... Ibu Peri jugak yg bagi kacang tuh...
13 Jun (Rabu):
Seawal jam 8pg, kami dah bangun dan sedia kat cafe hotel utk sarapan.. kami dah tanya awal2 masa check-in, halal ker.. dgn yakinnya staf situ kata halal... kami pun setuju aa nak sarap situ & order.. Rijall yg sampai dulu dah order Scramble Egg + Roti, Adiknya pula Half Boil Egg + Roti, R & Zam lak order Omelette + Roti... Bila hidangan Rijal sampai dulu, kami lihat ada daging goreng.. terus lah tanya... "Daging apa ni mas?" .. dia pun selamba jer jawab.. "Daging Babi" ... zasss.. terus je kami berubah wajah.. terkesima & terkedu. Terus je kami bgtahu, ngak mau daging, telur & roti sajer... dia pun ambil pinggan Rijal & keluarkan daging tu.. adiknya dah x moh terus makan.. Bila omelette kami sampai, terus je zam teringat.. maybe ada daging hirisan dlm tu.. kami pun x makan gak.. zam cuma makan roti & jamm jer... esok2 nya terus kami pakat, x yah laah sarap kat cafe.
Dalam jam 8.30am tu, Pak Wayan dah sampai pun utk Bali Tour.. terus di bawa utk show Barong Dance di Batu Bulan.. dekat je ngan Kuta.. tapi kena byr tiket lak.. Rp50,000 sorg (dlm RM20 gak la).. kisahnya biasa lah ikut kitab Ramayana tp x faham sgt sbb diaorg guna bahasa pasar dialek Bali.. sib baik awal2 dah di bagi sinopsis kisahnya... yg disedia dlm byk bahasa...Lepas tu kami di bawa ke Celuk pula utk melihat hasil kerja tenunan & batik & lukisan... siap ada mesin tenunan kain lagik kat depan tu... kami cuma tgk2 jer, x beli pun sbb mahal sgt harganya.. x termampu kami... kami cuma pose amik pics depan lukisan2 tu aje... Then kami di bawa ke kedai hasil perak pula... diterangkan oleh petugas tu bgmana perak/silver di hasilkan... kami pun pusing2 tgk2 aje.. then amik pics lagi, hehe.. zam beli gak laah brooch satu utk mak zam.. tu jer yg zam termampu... Rijal lak beli cincin perak berlapis 2 dan boleh pusing2... tak lama pun kat situ..Dah bohsan2 terus aa kami di bawa ke Kintamani, kawasan gunung berapi & bertasik... perut lak dah mula rasa lapar sbb sarap skit jer kan... Pak Wayan bgtahu lah biasanya tourist akan lunch di restoran di Kintamani, halal coz x de daging babi.. tapi kami rasa macam nak makan nasi padang pulak.. minta Pak Wayan singgah kalu ada kedai.. tapi dia kata mmg x ade sbb dah masuk kawasan kampung... kedai2 Nasi Padang biasanya ada di kota2 aje... Mmg pun spjg jalan tu x nmpak pun kedai tu.. terpaksa gak laa lunch di restoran buffet tu.. spjng menghampiri ke puncak tu, byk gerai jualan buah2an spt limau, markisa, manggis dll... Rijal terasa nak beli jer.. tp Pak Wayan kata kat situ mahal, so x jd lah berhenti... malang bagi kami, masa tu hujan2 renyai.. kwsn sekitar semuanya berkabus, gunung Kintamani dan tasik tu mmg x nampak langsung... kami makan kat tepian gaung restoran di belah luar, mmg sejuk masa tu.. dgn kabus2 dan angin sempoi... nice environment laaah...Lepas makan terus aa turun semula tp ikut laluan lain pula... masih ada gak gerai jualan buah2an.. Rijal minta berhenti skjp sbb teruja tgk buah limau tu.. cantik susunan2 buah2 tu...Tapi yang best nya bila tgk timbang yang digunakan... antik sgt.. kat Mesia rasanya tak der kot... tgk jer laah tu...
Dalam perjalanan tu, kami melalui kawasan padi huma berteres di Tegalalang.. cantik je tgk dr dlm kereta.. zam terlupa lak nak suruh berhanti ambil gambar coz masa tu pak wayan tgh drive laju gak.. cuma smpat snap 1 pic je dr dlm keter...Kami singgah di Ubud pula di taman yang mempunyai byk monyet... pak wayan turunkan kami di pintu masuk dan minta kami berjalan menuju ke pasar Ubud sbb dia tunggu di sana... Kami pun pakat jer malas nak masuk sbb cuma skdr tgk monyet2 jer... so, kami terus je lah jalan2 sambil2 singgah2 di sekitar kedai yg ada.. smpat gak laah kami beli baju skit... Zam dan R dah terpisah ngan Rijal.. masing2 ikut hal sendiri jer...Bila smpai di pasar Ubud tu, terus je masuk.. lebih kurang mcm Pasar Kepayang di Tganu jer... di bawahnya jualan kraftangan & buahan, di tingkat atas pula jualan pakaian... ramai betul gak org kat situ.. cuma beli seluar pendek jer... murah skit dr di Kuta... harga semuanya kena pandai tawar... sama gak kalau di PS Butik, KL tu kan... Dlm 4.30 semua dah berjumpa di tepi pasar dan terus balik menuju ke hotel.. dlm jam 5.30 gak laah baru smpai di hotel.. sesampai di hotel, masing2 pakat terjun kolam yg ada tu.. x besar sgt tp kedalaman sehingga 2m gak la... dalam tuh... zam yg tatau terapung ni, terpaksa aa cuma rendam2 di tempat rendah aje.. sambil pose2 amik pics lagi ngan R... jam 6.30 dah mula gelap... terus naik & masuk bilik utk mandi & bersiap makan malam lak.. bila kami citer kat Rijal pasal menu Pizza Hut tu, dia pun ajak kami makan sana lagi... kami pun ikut gak laa coz nak rasa menu lain lak... Rijal order Bugolgi Pizza tu, kami lak order Chicken Black Pepper.. utk minum, zam tetap order Avocado juice.. suka sgt walaupun ada sstgh org tak suka... Rijal yg baru mencuba rasa terus suka dan order pulak...
Lepas makan, agenda shopping2 lagi pun bermula laa... apa lagi.. Rijal & adiknya asyik lah jugak masuk kedai Polo, zam pun masuk gak sbb nak cari jaket polo tu.. tapi hampa gak, x jumpa kedai yg ada saiz tu...
14 Jun (Khamis):
Oleh kerana sasaran tour hari ni adalah utk melihat sunset di Tanah Lot, kami memulakan perjalan lewat skit pd jam 9pg... Route yg dipilih adalah .. kota Den Pasar -> Taman Ayun di Mengwi -> Bedugul -> Pura Tanah Lot. Den Pasar yang merupakan ibu kota bagi Bali, sama spt kota lain, agak sesak jalan waktu tu.. kami terus ke pasar Den Pasar jer... teringat masa dtg pertama kali dulu... bangunan kedua pasar sudah terbakar di seluruh tingkat 1 & 2.. cuba tgkt bawah je yg boleh diguna... spjg Jalan Sulawesi depan pasar tu pulak, terdapat byk deretan kedai kain ela... murah2 gak la.. tp zam x beli pun... kami cuma beli satu kemeja putih yang mempunyai jahitan sulam benang putih di pasar... terpikat bila tgk adik waiter di Jimbaran pakai... jumpa gak baju tu, terus je lah Zam & R beli 1... beli gak 1 utk Haqeem tp jahitan benang berwarna laa...Di luar kawasan pasar tu, begitu ramai wanita yg menjual bunga2an yg akan diguna sbg sesajian ke Pura... Kat Bali ni di mana2 aje ada pura... sesuailah dgn jolokan Bali... Island with Thousand Temples.. dan penat pusing2 di sekitar tu, terus lah menuju ke Mengwi...Taman Ayun merupakan peninggalan lama Kerajaan Mengwi. Taman ni tak lah besar sgt dan mengandungi pura, tapak persembahan, air pancuran dan menara. Tiada aktiviti yang dijalankan di dalam pura, dan kemasukan pelancong dikenakan bayaran Rp10,000/org. Diluar pagar taman barulah ada deretan gerai jualan makan/minum & cenderahati. Kami cuma ambil gambar sikit jer.. pemandangan dari atas menara agak menarik laah.Seterusnya kami ke pergunungan Bedugul.. di kawasan ni terdapat taman tasik dan kemasukannya dikenakan bayaran. Kami tak masuk pun. Ramai komuniti Muslim dan terdapat sebuah Masjid di sini dan gerai makanan Muslim juga ada byk, so tak susah utk menjamu selera.. kami cuma pekena Bakso di gerai jer walaupun tdpt restoran Muslim. Cuaca pun baik masa tu, dgn deruan angin yg dingin. Harga jualan T-shirt di sini agak murah dan ada juga corak menarik yg tak terjumpa di Kuta. So, shopping sakan gak lah kat sini. hehe... tak lama sgt kat sini... tapi di sebabkan masa masih awal, kami saje jer lepak2 rehat2 di situ..Then terus menuju destinasi terakhir, Tanah Lot. Sampai sana pun awal lg dlm jam 4.30 gak kot... sementara nak tunggu sunset tu, lepak2 aa tgk2 baju buat ole2 lagi... mmg byk deretan kedai kat sini. Pura Tanah Lot ni mmg menjadi tempat wajib singgahan pelawat. Kalu tak lawat, rasa tak sah jejak kaki di Bali... sebab tu Zam teruja kali ini sebab kali pertama ke sana, x sempat jejak kaki di mana2 pun... hanya di Kuta.
Sebelum masuk ke kawasan pura tu ternampak 'sign-board' ni, cute gak bahasa dia... hehe. Pura yg terletak di atas runtuhan tebing, menghasilkan pemandangan menakjubkan.. tapi masa kami sampai tu, air surut.. so ramai laah berjalan menuju ke pintu dan bergambar2 sakan di situ... Terserempak juga dgn Aziz M.Osman dan crew, tatau aa dok buat apa kat situ tp mmg ada bw kamera laa... dok survey lokasi kot. Semasa air pasang, pura tu akan dilitupi air laut di sekelilingnya.. Ramai gak penjual jalanan yg menjual ole2 spt pensil, poskad & layang2 di sekitar tapak tu tmsk lah kanak2..
Menjelang jam 5.30, Zam & R menuju ke restoran di atas tebing utk berehat sambil menyaksikan matahari terbenam, order goreng pisang je & avocado juice lagi. hehe.. Masa tgh minum2 lepak tu, didatangi lak kanak2 yg menjual ole2 tu... cian lak tgk muka diaorg masing2... zam cuma beli layang2 bentuk kapal (Rp40,000) & poskad (30 keping = Rp20,000) je.. Tak lama lepas je terbenam matahari tu, kami pun terus keluar dan menuju ke kereta utk pulang ke hotel.. tp dlm perjalanan tu, singgah gak di restoran nasi padang utk tapau makan malam.. tapau jer sbb dah lambat & lama ngan pak supir tu, kang silap2 dia xtra caj, naya jer... bila sampai hotel tu, zam terus je hulur Rp400,000 utk caj hari tu.. dia pun terima jer.. sib baik aa x byk soal.Malam tu mmg lah x keluar. lepas makan nasi tapau tu, terus je kemas2 beg.. sebab esok tgharinya dah nak balik... rasa skjp jer... risau gak sbb byk sgt terbeli ole2.. padahal beg bwk 2 jer... takut lak x muat.. tu yg beriya2 kemas.. kalu betul x muat, terpaksa lah beli beg baru esok.. sib baik lah teringat bwk beg xtra R yg boleh lipat tu... memuat jer beg tu.. sendat gak laah... layang2 tu lak terpaksa laah jinjing tangan... Teguh lak sampai dlm jam 8pm kot utk memberikan titipan buat Ayie & Naza.. (hah, korg meh laah dtg amik titip tu nanti tau).
15 Jun (Jumaat):
Bila dicongak2, rasa mcm x cukup lg ole2.. terpaksa aa keluar lg pagi tu utk mencarinya... cuma pergi kedai depan hotel jer... oleh krn awal pagi, leh aa tawar harga lebih murah.. sbb diaorg kan percaya rezeki awal tu sbg wang pelaris.. dpt jer duit tu, terus dilibas2 kat brg2 jualan tu.. kononnya akan membawa rezeki lagi kelak... Kedai jualan gelang kayu & manik depan hotel tu lak x buka lagi.. so, kami balik je hotel, lepak2 & ambil pics lagi kat sekitar kolam hotel.. pelbagai gaya & teknik lah di cuba.. saje jer buang masa...Jam 12tghari dah c/out dan Pak Wayan pun dah sampai utk menghantar kami ke Airpot.. jamm skit jalan masa tu, dlm 15-20 min baru sampai.. terus je lah pi kaunter check-in. Masa lintas x-ray tu.. dok berbunyilah pulak.. sampai terpaksa bukak kasut.. ntah apa bahan dlm kasut tu, mmg kasut tu yg berbunyi... hampeh jer.. tiap kali lalu mesti kena bukak kasut..leceh sungguh nak bukak & pakai semula... lepas c/in tu ambik lunch dulu kat kedai di luar airpot.. menu wajib tetap lah avacado utk zam hehe..
Tepat ikut masa, jam 2.20pm, flight AK901 pun berlepas dan sampai awal skit di LCCT dlm jam 5pm... lepas je dpt semua bagasi terus bergegas utk mdptkan bas ke KL Sentral.. guna AeroBus je.. RM8/org.. smpat aa sms Ayie bgtahu... dlm 1 jam gak lah baru smpai KL Sentral.. R cdg ambil teksi kat bawah tu.. Q mmg x pjg tp teksi x der.. alasan nya sebab jalan di sktr KL tgh jamm terus jam 7pm tuh... ada gak teksi yg masuk tp x nak bawa org depan tu sbb diaorg nak pi Pudu.. ada sekali tu, dgr aa driver Cina & ada sorg lg driver India mcm dok kecoh2 jer, zam pun masuk jer campur... smpt gak lah sound kat driver tu... then teksi tu terus je blah tanpa ambil penumpang... lama gak tunggu.. sudahnya penumpang bertiga depan zam tu terus je blah... then zam pi lah tanya kaunter tu, sama ada teksi tu diaorg punya atau teksi biasa yg masuk jer... rupanya teksi biasa tu.. diaorg pun x de aa kuasa sgt kan kalu nak arah2 teksi tu... dlm jam 7.40 gak laah baru dpt teksi, tu pun driver India td.. dlm teksi, dia pun citer lah memacam pasal hal teksi ni.. zam cuba lah layan sedayanya sementara smpai kat umah...