Ceritera Kita ;-) Aku, Kamu dan Mereka

Thursday, January 12, 2006

10 MAKANAN PENCEGAH PENYAKIT

Bawang Putih

Bawang Putih
Ia adalah anti pencegah barah kerana mengandungi iodin, sejenis bahan kimia semula jadi yang bersifat anti bakteria serta meransang sistem kekebalan badan dengan mengeluarkan toksin dan menurunkan paras kolesterol dan tekanan darah tinggi.

Rumput Laut
Kandungan iodin dalamnya boleh mengubati penyakit beguk dan barah tiroid. Ia turut melambatkan proses penuaan, meransang pertumbuhan rambut, mengurangi sakit asma dan bronkitis.

LemonLemon
Kandungan antiseptik dalam lemon mampu mencegah jangkitan kuman pada kulit dan merawat beberapa masalah kulit. Lemon juga membantu mencegah asma, sakit kepala dan sakit berkaitan saraf.

Kacang
Pengambilan setengah cawan kekacang sehari mampu mengurangkan serangan kanser prostat dan mengurangkan 10% kolesterol dalam darah. Kacang juga menyeimbangkan kadar gula dalam darah dan membantu pengahadaman perut dan menghalang radang perut.

Salmon
Ikan Salmon
Kandungan omega 3 yang kaya dalam ikan salmon mampu mencegah sakit jantung. Pengambilan ikan salmon sekali dalam seminggu boleh menurunkan risiko serangan sakit jantung, menurunkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan penyakit atritis. Ia juga baik mengurangi risiko asma, kanser perut dan payu dara.

Lobak Merah
Beta karotin dalamnya adalah pencegah barah. Lobak merah membantu meningkatkan sistem imunisasi badan dan melindungi pembuluh darah. Pengambilan sebatang lobak merah dapat menurunkan risiko barah paru-paru dan mencegah penyakit katarak pada mata.

Brokoli
Brokoli
Sajian brokoli secara sihat mampu mengurangkan masalah pada jantung dan memelihara aliran darah yang normal dan mengurangi gejala tekanan darah tinggi. Serat dalam brokoli boleh mengurangkan kolesterol dan kadar gula dalam darah. Brokoli berkhasiat dan berupaya mengurangkan risiko barah radang perut, paru-paru dan payu dara. Ia juga meningkatkan kadar hormon dalam badan.

Bawang
Khasiat bawang pada manusia ialah keupayaannya mengurangi serangan barah perut kerana kandungan anti oksidanya yang tinggi. Pengambilan setengah biji bawang dapat menurunkan kolesterol dalam pembuluh darah dan menurunkan gumpalan darah yang membeku.

Limau
Selain mencegah selesema dan sedu, limau menolong mengurangkan serangan barah paru-paru, perut dan pankreas, radang perut dan barah payu dara. Limau juga kaya dengan potassium dan vitamin B, selain vitamin C. Limau juga mampu menyuburkan lelaki. Epal

Epal
Epal membantu menurunkan kolesterol dalam darah dan mengurangkan risiko diserang barah. Kandungan vitamin A dan C yang tinggi dalam epal mampu menormalkan aliran darah.

Dipetik dan diubahsuai dari majalah Umph, Nov. 2005, hlm. 94. TQ Asta.

1 comment:

Anonymous said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP anal fuck buy propecia where